5 tips voor het opstellen van klasregels.
Regels binnen een klasgroep zijn noodzakelijk. Klasregels zorgen voor duidelijkheid en een houvast voor iedereen die in deze groep functioneert.
Maar regels opgesteld vanuit één externe machtspositie zorgt net voor verdeling in een groep.
Groep 1 - de kinderen die zich uit de naad werken om binnen deze grenzen te blijven en misschien zelfs angstvallig proberen aan deze normen te voldoen.
Groep 2 - de kinderen die net getriggerd worden om deze regels te omzeilen en inzetten op steeds beter verstoppen wat er niet volgens plan verliep.
Met deze weinig flexibele mindset van vastgeroeste regels gaan we voorbij aan het eigenlijke doel.
Regels zijn een hulpmiddel, geen doel op zich.
WIST JE DAT?
Uit onderzoek blijkt dat regels die door een externe werden opgesteld en opgelegd aan een klasgroep, weinig nut hebben.
5 tips om zelf mee aan de slag te gaan.
1. Regels opstellen is een team-effort.
Stel de klasregels samen met de klasgroep op. Betrek daarvoor elk lid van de groep in het bedenken van deze regels. Bedenk daarbij wat elke kleuter afzonderlijk nodig heeft, wat belangrijk is voor jou als leerkracht en wat heeft de groep nodig om veiligheid en welbevinden te garanderen?
2. Maak de regels eenvoudig en duidelijk.
‘Wij zijn flink in de klas’, is geen duidelijke afspraak. Giet een regel in een korte, duidelijke en concrete richtlijn. 'Als iemand praat, ben ik stil en wacht ik mijn beurt af', bijvoorbeeld, zegt letterlijk wat de kleuter te doen staat.
3. Formuleer de klasregels positief.
Formuleer dus de regel ‘wij praten niet in de rij’, als ‘wij zijn rustig en stil in de rij’. Of 'wij praten niet door elkaar’ wordt dan ‘wij praten om beurt’.
4. Hou het kort.
Stel geen ellenlange lijst met regels op, maar zorg ervoor dat elke kleuter de regels kan onthouden. Een vier- à vijftal regels is meer dan voldoende voor kleuters.
5. Geef oefenruimte.
Weet dat deze houvast aan regels moet geoefend worden. Ieder groepslid heeft tijd nodig om zich deze manier van samenleven eigen te maken. Dat gebeurt vaak met vallen en opstaan.
Gaat een kleuter voorbij aan een regel? Geef dit dan aan op een rustige manier, herhaal wat de klasregel is en geef kort het waarom en belang van die regel aan. Wees een helpende hand, eerder dan te veroordelen.
Alvast even op een speelse manier oefenen om samen regels op te stellen? Download deze week gratis onze spelfiche 'verstopplekjes'!