"Gouden weken, gouden wat?"

 

Een klas wordt pas een hechte groep wanneer de kinderen van die klas écht in contact komen met elkaar en samen nieuwe dingen ervaren. Ze schrijven hun eigen groepsgeschiedenis en dat geeft stapsgewijs meer vertrouwen. 

Een veilige klasgroep ontstaat. Een klasomgeving waar iedereen een gevoel van aanvaarding voelt en verbonden is met elkaar. 

Die veiligheid is noodzakelijk om nieuwe vaardigheden te leren, om te kunnen openstaan voor nieuwe informatie en te durven exploreren. 

 4 focuspunten die je bij deze groepsvorming op weg helpen


1. Ik ben ik en jij bent jij. 

Een klasgroep is een groep kinderen die vaak erg verschillend is. Heb je al gemerkt dat kleuters zelf heel veel nagaan bij elkaar wat gelijk is en wat verschillend? 

‘Ik heb ook een voetbaltrui aan!’, dan horen we bij elkaar. 
‘Mijn lievelingskleur is ook blauw!’, dan horen we bij elkaar. 
‘Maar jij hebt geen plakkers aan jouw schoenen zoals wij’, dan hoor je niet in dit clubje.

Bewustwording van gelijkenissen en verschillen is belangrijk. Het zorgt ervoor dat ieder individu zichzelf kan en mag zijn. Ieder met zijn talent en zijn voorkeuren. 

Kleuters kunnen dan misschien wel gelijkenissen en verschillen opmerken, er dagelijks mee weten omgaan, dat vraagt nog heel wat uitleg en ondersteuning. 

 

2. Energieboost.

Een schooldag vraagt veel van kleuters. Niet enkel in het leren van nieuwe leerstof, maar ook in het zelfstandig die dag door te komen. Alleen naar toilet gaan, dat fruitdoosje opendoen, stilzitten in de ochtendkring, overleggen met vriendjes welk spel er gespeeld wordt of iets durven vragen aan de leerkracht… we staan er als volwassene vaak te weinig bij stil, maar het kost voor elke kleuter dagelijks energie om al deze ogenschijnlijk eenvoudige taken aan te pakken. 

Tijdens die schooldag even bijtanken en een energieboost krijgen, is dus heel belangrijk voor een positieve klassfeer. Dans, zing, beweeg, lach, rol en doe gek! 

Een korte energieboost is voldoende om met een fris hoofd en veel motivatie de dag verder te zetten… ook voor jou als leerkracht! 

 

3. Relax.

Je ziet het niet altijd aan kleuters, maar naast actie hebben ze ook rustpunten nodig in een dag. Een plaats, een moment waarop de grote hoeveelheid aan prikkels kan wegvallen en de pauzeknop wordt ingedrukt. 

Je ontspannen lijkt vanzelfsprekend, maar is het zeker niet. Ook dat is voor een kleuter een hele nieuwe wereld. 

We kunnen relaxatie in kleine groepjes aanbieden, duo-stiltemomenten creëren of individuele relaxmomenten inplannen op maat van het kind. 

 

4. Dit was top! 

Er wordt wel eens gezegd: dankbaarheid is de snelste weg naar geluk. 

Ben jij je altijd bewust van de tientallen kleine dingen in een dag waar je dankbaar voor kan zijn? Dankbaar om te kunnen opstaan en een job te hebben, waar je elke ochtend naartoe kan. Dankbaar voor de mensen in je dichte omgeving en de luxe van een warme kop koffie bijvoorbeeld. Dankbaarheid is een positief pad in ons brein, dat ervoor zorgt dat we met onze roze bril naar de wereld kijken en ons bijgevolg ook zo laat voelen. 

Dus laat ons dit positief pad ook meteen aan onze kleuters meegeven. 

Eindig daarom je dag met alle kleuters in de kring en laat iedereen een dankjewel uitspreken. Start door zelf model te staan en laat de klaspop, de zorgjuf, de directeur ook zijn dankbaarheid uitspreken als voorbeeld. Zo kunnen de kinderen uit je klas zelf ook wel iets bedenken.