kind-faalangst

Maurice is vier jaar en zit in de tweede kleuterklas. Op het oudercontact vertelt juf Gerlinde dat ze zich wat zorgen maakt. Ze merkt op dat Maurice soms geen zin lijkt te hebben in de activiteiten van de dag. Dan sluit hij zich af en lijkt hij niet meer bereikbaar. Op het einde van de dag deelt zijn klasjuf medailles uit aan de kinderen die ‘flink’ waren die dag. Dat is een nieuw ingevoerd systeem dat Maurice geweldig vindt. De voorbije week verliep dan ook erg vlot op school, zegt de juf trots. 

Zowel mama als papa herkennen dit, want zien ook thuis soms een gelatenheid. Maurice zegt immers al van kleins af soms heel hard ‘NEEN!’. Ooit bracht een stickerblad ook thuis soelaas, maar nu werkt zulke beloningssystemen niet meer. Dan horen we luid ‘ik hoef geen stomme sticker!’ 

Moeten we ook naar een medaillesysteem of hoe pakken we dit verder aan? 

Laten we starten bij de vraag:

"Hoe ziet een kleuter dit?"

Maurice is een kleuter die soms geen zin voelt en daardoor ogenschijnlijk een vlotte gang van zaken tegenwerkt. De medaille van juf Gerlinde is voor Maurice zo leuk dat het een tegengewicht biedt aan de voor hem vervelende klastaken. Maar deze medaille is een motivatie die buiten zichzelf ligt. Maurice voelt bij de klastaken nog steeds geen enthousiasme en zou zelf niet kiezen ze te doen. 

Maurice leert niet waarom het fijn is om rekening te houden met de klasgroep of waarom het nodig is om deze oefeningen te maken. Hij leert niets, maar wordt wel overtuigd door een beloning om zijn gevoel even aan de kant te zetten.  

Een heel typisch verloop in dergelijke systemen is de nood aan steeds meer gewicht in de weegschaal om diezelfde kleuter te blijven overtuigen tot actie. Of met andere woorden: de beloning heeft een houdbaarheidsdatum en zal steeds groter moeten zijn, wil Maurice nog in beweging komen. 

4 tips om zelf mee aan de slag te gaan.


1.  

Geen zin hebben is vaak geen keuze. Het is een gevoel waar je mee moet leren omgaan. Een lastig gevoel dat vaak allesoverheersend is en door een kleuter niet zelfstandig te reguleren is. 

2.
Een kleuter heeft nog alle recht op en nood aan hulp en ondersteuning bij emoties. Geef de emotie een naam, veroordeel ze niet, maar help om ze samen met jouw kleuter kleiner te maken. 

3.

Externe motivatie kan een eenvoudige ondersteuning zijn, maar werkt niet op de kern van de zaak. Hoor de wensen en moeilijkheden van jouw kleuter en ga daar samen mee aan de slag. Probeer te zoeken wat hem wel enthousiasmeert en zoek samen naar het vuur in hem. 

 4.

Positieve bekrachtiging in de vorm van een compliment, een sticker of een medaille is een methode die zeker op  korte termijn werkt bij kleuters. Het is geen misdaad om dit af en toe te gebruiken, maar zorg ervoor dat het geen voorwaardelijke tot zelfs dreigend karakter krijgt: ‘Enkel als je dit doet, dan krijg je dat’. 

Een kleuter zit midden in een leerproces en moet de kans krijgen tot experimenteren, fouten maken en opnieuw proberen. Jouw liefdevolle hulp en aanwezigheid is daarbij zoveel meer waard dan een sticker en zorgt ervoor dat ook op lange termijn jouw kleuter de boodschap ten volle begrijpt en zelfstandig zal kunnen toepassen. 

Deze week met gratis spelfiche!

 

Laat je kleuter zelf een uitdaging-van-de-dag kiezen, zo is hij vanuit zichzelf gemotiveerd om deze taak tot een goed einde te brengen!Dit leuke bewegingsspel helpt je dit aan te brengen op kindermaat!

Graag, stuur maar op!

Wil je graag eerdere artikels lezen?