Ahmed en Faouzia zijn ouders van Dima en Tahrik (4 jaar).
Dima en Tahrik zijn de beste vrienden. Ze spelen al heel mooi samen.
Wel kiezen ze beiden steevast voor het vuilste spel. Wanneer ze dus samen spelen, hangen ze vaak van onder tot boven onder de modder, onder het zand of zijn ze kletsnat.
Ze houden er van om te prutsen en te spelen in het vuil, wat niet elke dag zo praktisch is voor ons als ouder.
Kunnen we hier een grens aan stellen?
Laten we starten bij de vraag:
"Hoe ziet een kleuter dit?"
Kleuters spelen graag met al hun zintuigen. Sensorisch of sensopathisch spel wordt dit genoemd. Dit spel past perfect binnen de ontwikkeling en leert hen ook erg veel. Via dit spel gaan ze zelf op ontdekking. Ze voelen, ruiken, kijken, horen en ja, zelfs smaken soms datgene wat ze verkennen. Sensorisch spel geeft jouw kleuter vrijheid, oefenruimte en ontplooiingskansen op kindermaat. Vuil worden is dus een gevolg van het ontdekken van verschillende texturen en daarbij de fantasie de vrije loop te laten. Het stimuleert de fijne motoriek, de creativiteit, de zelfstandigheid en brengt bovenal jouw kind tot rust. We hoeven dus zeker het vuil worden niet te beperken, maar kunnen ook onze kleuters laten kennismaken met de brede waaier aan mogelijkheden binnen het sensorisch spel. Zo kan jouw kleuter nog steeds met al zijn zintuigen op ontdekking, maar hoeft dat niet enkel met het meest vuile materiaal.
3 tips om zelf mee aan de slag te gaan.
1.
Stimuleer het sensorisch spel en geef daarmee zonder woorden aan dat vuil zijn geen misdaad is.
Geef wel grenzen aan in functie van de context waar je je in bevindt. Experimenteren met de spaghettisaus op restaurant is uiteraard geen goed idee en moet begrensd worden.
2.
Volg jouw kind en wees niet te sturend in dit spel. Stimuleer, zeker bij het buitenspelen, om zelf materialen te vinden, maar geef gerust ook een aanzet door bijvoorbeeld in de eigen keukenkasten te kijken naar passend sensorisch materiaal.
Rijst, kikkererwten, droge pasta of eenvoudigweg water zijn altijd toppers. Doe daar nog wat lepels, potjes en een vergiet bij en jouw kleuter is vast in de wolken met dit spel.
Andere voorbeelden kunnen zijn: plasticine, zand, modder, stenen, kastanjes, waterballetjes, confetti, pomponnen, koekjesdeeg enzovoort.
3.
Een spelthema aanbieden hoeft zeker niet, maar kan sommige kinderen wel helpen bij het opstarten van een spel. Zorg dan voor voldoende creatieve, vrije ruimte in het spel, zodat een eigen invulling ontstaat.
Wil je graag eerdere artikels lezen?