Help! Mijn huis is ontploft, zegt oma Carla. Het is herfstvakantie en dan let oma Carla een hele week op haar drie kleinkinderen. Twee meisjes van vijf jaar en een jongen van 6 jaar brengen heel wat leven in de brouwerij. Na zo een dag opvang lijkt mijn huis wel ontploft!
Dan heb ik zeker nog een uur opruimwerk en kan ik nadien geen pap meer zeggen. Tegen het einde van de week zit mijn energiepeil onder nul. Hoe kan ik toch wat orde en netheid bewaren met drie kleuters in huis?
'Hoeveel rommel kunnen kinderen toch maken?!'
Laten we starten bij de vraag:
"Hoe ziet een kleuter dit?"
Een kleuter zijn dagtaak is spelen en de wereld rondom zich ontdekken.
Enkel op plaatsen waar jouw kleuter zich veilig voelt, kan hij tot die spelende verkenner ontpoppen. Bij oma voelen alle kleinkinderen zich als thuis en voelen ze dus alle vrijheid om op pad te gaan, uit te proberen en al spelend nieuwe dingen te leren.
Een kleuter heeft geen benul van de ongeschreven opruimregels. Het nut ervan is ook vaak nog niet duidelijk voor hen. Zonder enige notie wat het is, waarom het nodig is en aldus met weinig oprechte motivatie zal een kleuter niet spontaan deze taak aanvatten.
6 tips om zelf mee aan de slag te gaan.
1.
Sta dagelijks zelf model. Benoem wanneer je aan het opruimen bent en benoem ook jouw beweegreden daarvoor. Zo definieer je als het ware wat opruimen is en praten jullie op andere momenten ook niet naast elkaar.
2.
Geef informatie. Waarom is opruimen nu zo belangrijk? Wat gebeurt er als je als ouder hulp krijgt bij het opruimen? Een net huis zorgt ervoor dat we sneller tot rust kunnen komen, dat we geen spullen kwijtraken. Hulp bij het opruimen zorgt ervoor dat je als ouder ook meer tijd hebt om dingen samen te doen.
3.
Introduceer opruimen in spelvorm. Neem daarbij niet letterlijk het doel om een kamer opgeruimd te krijgen, maar start bij een eenvoudige sorteertaak, bij het wegstoppen in de juiste doos.
4.
Ga vervolgens samen aan de slag voor het echte werk. Verbreek de verbinding tussen jullie beiden niet. Doe aan teamwork en biedt nabijheid en ondersteuning bij deze nieuwe taak. Geef daarbij heel eenvoudige en concrete richtlijnen en fungeer zelf als voorbeeld.
5.
Focus niet op het eindresultaat en leg die lat niet te hoog. Een kamer spik en span maken, volgens een volwassen norm, is nagenoeg onmogelijk voor een kleuter. Merk zijn inspanningen op en benoem de kleine stappen die hij wel reeds knap uitvoerde.
6.
Bouw pas na een heel aantal oefenbeurten de begeleiding stilaan af. Werk dan met uitgestelde nabijheid en ga na je verzoek om op te ruimen ook meermaals kijken naar de stand van zaken.
Zelfstandigheid in deze vaardigheid zal stapsgewijs toenemen.
Wil je graag eerdere artikels lezen?