Maar ik heb genoeg!
Oct 16, 2023Het is zuivere kleuterlogica:
-
Wat er gek uitziet, lust ik niet
-
Wat ik niet lust, eet ik niet op
-
Ik heb geen honger voor broccoli, wel voor een koek.
Lege brooddozen zijn een probleem op elke school. Maar ook brooddozen die vol terug naar huis keren, zijn niet makkelijk om mee om te gaan.
Kan je een kleuter dwingen om te eten? Wat doe je als een kleuter enkel koekjes wil en zeker geen boterhammen of fruit.
Eten is niet enkel voedsel binnen nemen om te overleven. Eten is een groeiproces waar zowel motorische vaardigheden, sociale vaardigheden als emotionele vaardigheden mee gepaard gaan.
Het gaat over kunnen snijden, kauwen, slikken.
Het gaat over tafelmanieren, communiceren en aandacht verdelen.
Het gaat over durven proeven, vertrouwen op jezelf om een nieuwe, onbekende situatie zelfstandig aan te gaan.
Kan je zeggen dat je kleuter nog voldoende groeit, toeneemt in gewicht, zich goed in zijn vel voelt, energie heeft en in goede gezondheid verkeert, dan kan je met een gerust hart de tijd nemen in deze ontwikkeling en in kleine stappen vooruitgang proberen maken.
Samen met tenminste 24 andere kleuters in de klas eten, is niet enkel voor de leerkracht een uiterst grote uitdaging. Voor sommige kleuters is het de moeilijkste taak van de dag. Ze ervaren moeite met zich af te remmen en te blijven zitten aan de tafel. Ze ervaren een verhoogde afleidbaarheid door de aanwezigheid van hun vriendjes. De focus ligt dan op het sociale aspect en niet op het eten. Of ze ervaren een verhoogde angst bij ongekend of onbemind voedsel.
In ieder geval voelt de kleuter in kwestie een vorm van onrust. Een onrust die ze zelf niet weten te benoemen en niet kunnen controleren. Een onrust die hen overspoelt en die ze nog niet de baas weten.
Beeld je even in:
-
Een kleuter raakt zijn boterhammen amper aan. Hij geeft aan geen honger te voelen, maar wil wel zijn koek.
-
Een kleuter zegt pertinent nee tegen alle soorten fruit of eet zijn groenten enkel volledig platgemixt op.
Hoe help je je kleuter op weg?
1. Dwing niet.
Leer kleuters luisteren naar hun lichaam. Laat hen eerlijk communiceren over de honger die ze voelen. Dat staat los van de keuze of ze al dan niet het voedsel willen binnen nemen.
Dwing daarbij niet. Geef hen het vertrouwen en hoor wat gezegd wordt.
2. Observeer.
Geef tijd en ruimte aan de analyse van de oorzaak. Een kleuter kan jou dat dan misschien niet zeggen, maar als leerkracht of ouder kan je veel uit observatie halen.
3. Oordeel niet.
Geef geen oordeel. Op volwassen leeftijd geeft gelukkig niemand meer kritiek of advies bij zaken die je niet lekker vindt. Stimuleer het proefproces, maar ga niet oordelen over de juistheid van de keuze.
4. Straf niet.
Koppel geen strafmaat of gevolg aan het weigeren van voedsel. Of omgekeerd, koppel ook geen beloningen aan het wel eten van voedsel.
Een dessertje in de kijker zetten, benadrukt het ‘vieze’ van de groente waar jouw kleuter nu naar kijkt.
Een straf voor het weigeren van eten, zet jouw kleuter heel alleen in een voor hem grote uitdaging.
5. Begeleid.
Begeleid de kleuter bij deze, voor hem, moeilijke situatie en probeer af te stemmen. Als leerkracht/ouder weet je dat iets eten wel belangrijk is voor de gezondheid. Waar ligt de spanning bij de kleuter en welke behoefte streef jij als volwassene na. Probeer deze extremen naar elkaar toe te brengen en zoek een tussenstap. Bespreek dit samen, nadat je eerst de emotie errond laat zakken.
Onze Junglemaatjes helpen je op weg!
Tine, kleuterjuf tweede kleuterklas:
‘Juna wil geen boterhammen eten op school. Ik maak me zorgen en wil niet dat de ouders me dat kwalijk nemen. Juna mag geen koek eten als haar brooddoos niet leeg is, maar ik merk geen verbetering met deze aanpak.’
We helpen Juna en jouw kleuter graag op weg met het spel 'Proef Kampioen.
Proeven is namelijk een beetje eng voor Krokodil. Hij heeft jouw hulp nodig. Dan durft hij het vast wel. Dan worden jullie samen de proefkampioen.
Download de spelfiche: KLIK HIER